Chokladtryffel med smak av pepparkaka

19 Dec

Igår gjorde jag riktigt god chokladtryffel från min systers recept som jag tänkte dela med mig av 🙂

♥ Ingredienser:

200 g mörk blockchoklad
30 g smör
1 dl vispgrädde (kokhet)
1 rågad dl florsocker
1 msk creme fraiche
1 dl siktad kakao
2 tsk pepparkakskrydda (alt. lika delar kanel, ingefära och kryddnejlika)

♥ Utförande:

1. Dela/hacka chokladen i mindre bitar och koka samtidigt upp grädden.
2.  Slå grädden över chokladen och rör tills chokladen smält.
3. Sikta i kakao, florsocker och blanda i pepperkakskryddan.
4. Bred ut smeten på ett fat med bakplåtspapper.
5. Låt stelna i kyl eller frys, ca 15 min.
6. Dela den stora kakan i mindre bitar och täck dem med florsocker eller kakao.

♥ Tips: Lägg tryffeln  och florsocker i en burk med lock och skaka runt, häll sedan ut tryffeln i en sil och skaka så att allt överflödigt florsocker försvinner.

Chokladtryffeln är verkligen perfekt nu vid jul!

Chokladtryffel med smak av pepparkaka

Kommentera

